Door Leander Broere op 15 april 2016

Zorgen over afbouw Openbaar Vervoer in de Regio Dalfsen

Afgelopen week ontvingen wij via onze Statenfractie het “Koersdocument OV”. In dit koersdocument wordt omschreven hoe de provincie Overijssel de komende jaren vorm wil gaan geven aan het openbaar vervoersnet in Overijssel. Men kiest hierbij voor een “kernnet” en men gaat de overige voorzieningen vorm geven binnen de “mobiliteitsmix”. Wat deze mobiliteitsmix concreet in moet gaan houden en wat het niveau van openbaar vervoer in onze gemeente binnen deze mix zal zijn is nog niet duidelijk.

Dit zogenaamde “Kernnet” zal bestaan uit de treindiensten en de bus Zwolle – Dedemsvaart over Nieuwleusen. Deze zal overigens niet meer doorrijden naar Hardenberg cq Coevorden. Vooralsnog lijkt er geen ruimte voor buslijnen over Nieuwleusen-Zuid, Ruitenveen, Oudleusen, Hoonhorst & Lemelerveld. Lijnen die er nu wel zijn.
Los van de inhoud heeft het ons bevreemd dat wij deze plannen zo laat via onze provinciale partijgenoten hebben moeten ontvangen. Omdat het vanuit het gemeentehuis (ook na een oproep van onze fractie) stil bleef hebben wij de afgelopen woensdag ingesproken bij Provinciale Staten.

De spreektekst kunt u hier lezen: Inspraak PSOV 13-04-16 Openbaar Vervoer (spreektekst Leander).

Wij blijven zitten met heel veel vragen. Over de inzet van ons college. Over de informatievoorziening vanuit het provinciehuis, maar bovenal over de toekomst van het openbaar vervoer in onze gemeente. Wij zijn er niet gerust op en zullen het thema dan ook de volgende raadsvergadering agenderen!

Fractie PvdA Dalfsen