Pleinsoap

Door Leander Broere op 26 november 2019

Want dat is het ondertussen wat ons betreft. Een soap. Twee jaar geleden maakten wij de toegankelijkheid van onze gemeente tot één van onze speerpunten voor de verkiezingen. Toegankelijkheid is overigens voor onze fractie een breed begrip. Het gaat ons er dan om dat de gemeente voor een ieder fysiek goed toegankelijk is. Digitale oplossingen kunnen helpen maar mogen nooit vervangend zijn aan fysiek contact. Dit geldt daarmee ook breder dan alleen de toegang tot het gemeentehuis. Wat ons betreft geldt dit bijvoorbeeld ook voor onze raadszaal. Maar ook voor onze gemeentelijke infopunten, kulturhuzen en alle andere openbare gebouwen.

In de zomer van 2018 stelden wij specifiek de vraag aan het college om met een oplossing te komen voor de toegankelijkheid van het gemeentehuis. Het is ondertussen eind 2019. En nog steeds lijkt een oplossing ver weg. Het college heeft een voorstel gemaakt dat 350.000 euro moet kosten. Maar is dit voorstel een oplossing voor het probleem? Ja en nee, in het voorstel zitten maatregelen om de algehele toegankelijkheid van de entree van het gemeentehuis te verbeteren maar uiteindelijk blijkt het een volledige verbouwing van het voorplein van het gemeentehuis. Een mooi plan, maar wel een oplossing voor heel andere problemen dan strikt de toegankelijkheid van het gemeentehuis.

De afgelopen periode zijn er in Dalfsen verschillende financiële keuzes gemaakt. Voor het zoveelste jaar op rij is de OZB belasting verhoogd, is de afvalstoffenheffing verhoogd, is de meevallende septembercirculaire (extra geld vanuit het Rijk) niet ingezet voor gemeentelijke taken maar voor mogelijk toekomstig beleid en is er bezuinigd op diverse belangrijke vrijwilligers- en welzijnsprojecten. Ik noem projecten van SAAM, de duurzame dorpen en de EHBO in Lemelerveld even specifiek. Kortom, er wordt door onze inwoners een flinke rekening betaald om als gemeente financieel ruim in de jas te kunnen blijven zitten.

Wij geven al jaren aan andere keuzes te willen maken, financieel scherp aan de wind varen en investeren in mensen. Het zou dan ook zeer inconsequent van ons zijn als wij nu mede vrolijk invullingen gaan zoeken voor middelen die opgebracht zijn door belastingverhogingen en ons inziens onnodige bezuinigingen. En ook als het om pleinen gaat staat het voorplein van het gemeentehuis wat ons betreft achteraan in de rij Kerkplein, Kroonplein, etc. Ook pleinen waar we de komende jaren mee aan de slag willen. Besturen vraagt om het maken van scherpe keuzes. Niet alles kan, zelfs in Dalfsen niet.

Wat ons betreft is er prima een alternatief te verzinnen waarbij we voor maximale toegankelijkheid van het gemeentehuis kunnen gaan tegen veel lagere kosten. Zodat wij ons geld in kunnen blijven zetten voor wat wij van waarde vinden. Onze inwoners.