De Vecht verbindt: een zaal vol bruggenbouwers komt met prikkelende ideeën.

Door Leander Broere op 1 maart 2020

Als woensdagavond één ding duidelijk werd dan is het wel dat er serieus werk gemaakt moet worden van het verkeersknelpunt bij de brug in Dalfsen. Tijdens de bijeenkomst “de Vecht verbindt”, waar bijna 100 belangstellenden bij waren, werden niet alleen problemen aangewezen, maar werd met elkaar ook nagedacht over oplossingen. Dat leidde vervolgens tot creatieve voorstellen.

Deze puzzel is overigens nog niet snel gelegd, maar vraagt om een integrale benadering.

De verkeersafwikkeling bij de entree van het dorp bij de brug is problematisch. Fietsers voelen zich onveilig bij het oversteken, omdat het verkeer van drie kanten komt. De Vechtdijk en in het verlengde de Rondweg wordt als barrière ervaren binnen de kern. Peter Hermens (Landschap Overijssel) organiseerde tafeltjes om oplossingen te bedenken. En die ontstonden met het nodige enthousiasme: de brug verbreden, een zwevende rotonde en een nieuwe brug in de bocht van de Vechtdijk. De rondweg verdiepen.  Maar het gebied werd ook ruimer betrokken. Is er een doorsteek met brug mogelijk van de Poppenallee naar de aansluiting bij de Ankummerdijk? Of is het de verwachting dat er bij Zwolle naast de spoorbrug nog een aansluiting komt richting de N340?

Waterschapbestuurder Breun Breunissen van Drents Overijsselse Delta gaf aan dat het waterschap de komende drie jaren plannen gaat maken om de waterveiligheid te verbeteren en te zorgen dat in droge tijden er voldoende water in het gebied blijft.  Dit gaat in eerste instantie over het gebied tussen Dalfsen en Zwolle; het gebied westelijk van de brug. Hij nodigde iedereen uit om mee te denken.

Tegelijk hebben we in het Vechtdal te maken met een gebied dat ecologisch uniek is en tegelijk kwetsbaar.  Evert Ruiter nam de aanwezigen mee in de nieuwe soorten dieren die in het gebied leven. Wonderlijke veerkracht als je bedenkt dat 50 jaar geleden de Vecht een stinkende rivier was. Inmiddels is de Vecht mede dankzij de inzet van het waterschap een van de schoonste rivieren van het land geworden.

Afsluitend gaven de fractievoorzitters van ChristenUnie (Luco Nijkamp) en PvdA (Leander Broere) een korte reactie op deze avond.  De conclusie is dat deze puzzel meerdere dimensies heeft en dat een integrale benadering nodig is. Ook andere spelers, zoals provincie Overijssel en de gemeente Zwolle, spelen een rol. En zeker is dat dit traject nog de nodige tijd zal vragen.  Het kan niet bij deze ene avond blijven.

Deze avond werd georganiseerd door de lokale partijen van Partij van de Arbeid en ChristenUnie.

Foto: Geert Bistervels