Toekomst Theater de Stoomfabriek

Door Leander Broere op 25 mei 2021

De afgelopen periode is gebleken dat het Theater de Stoomfabriek in financiële probleem verkeert. Uit een eerste evaluatie is gebleken dat de bestaande vastgoedconstructie niet werkt. In deze constructie huurt Stichting Theater de Stoomfabriek de Fabriek en de Witte Villa tegen kostprijs van de gemeente en verhuurt men deze via marktconforme tarieven aan de gebruikers waarbij het verschil tussen deze bedragen de financiële ruimte vormt voor het theater. Deze constructie werkt niet. Meer hierover is hier te lezen;

Voor onze fractie staat het voortbestaan van het theater de Stoomfabriek met een mooie programmering en stabiele financiële positie voorop.

Theater de Stoomfabriek is (mede dankzij de inzet van vele vrijwilligers)  een onmisbare voorziening voor Dalfsen geworden. En dat mag ons als gemeenschap dus ook best wat kosten. Cultuur is een belangrijke drager voor de leefbaarheid van onze mooie gemeente. Er bestaat wat ons betreft dus géén scenario waarbij dit in het geding komt. Wel vinden wij het belangrijk dat wij als gemeente de boel nu zorgvuldig en transparant gaan regelen. Voor het theater, voor de horecaondernemers en voor ons als gemeente. Het voorliggende verhaal van het college is voor ons op dit moment onvoldoende.

Wij hebben dan ook samen met de andere fracties een amendement ingediend om nader te onderzoeken via welke constructie het theater toekomstbestendig en financieel stabiel geëxploiteerd kan worden.