Cultuur kleurt het leven

Door Leander Broere op 27 oktober 2020

De PvdA fractie betreurt het dat er wederom 30.000 euro is bezuinigd op het cultuur budget van de gemeente Dalfsen. Bovenop de korting van 15.000 besloot een meerderheid in de raad om ook het project Kunstwegen (oa bekend van de Zwevende Steen) te schrappen.

Wij staan voor een bruisend cultureel leven in elke kern. Kunst en cultuur bindt, inspireert en zorgt voor ontspanning. Kunst en cultuur is belangrijk voor onze eigen inwoners maar vormt ook een visitekaartje voor bezoekers van buiten. Het vertegenwoordigd daarmee ook een economische waarde. In Dalfsen hebben we een mooie traditie van culturele uitingen met een regionale uitstraling. Denk daarbij aan het jaarlijkse zeer druk bezochte straatfestival Kunsten op Straat maar ook aan de markante kunstuitingen zoals de Zwevende Steen die het programma kunstwegen opgeleverd heeft. Uitingen die flink bijdragen aan onze Dalfser identiteit.

Voor ons staat als een paal boven water dat we de komende jaren moeten blijven investeren in kunst en cultuur. Zeker nu. We zijn dit wat ons betreft verplicht als overheid. Er hangt teveel vanaf. Ondernemerschap, banen, creativiteit, identiteit en plezier.  Een bezuiniging in deze tijd is precies niet wat wij willen uitstralen naar al die (recreatie)ondernemers, makers van kunst en cultuur en niet te vergeten onze inwoners die afhankelijk zijn van dit programma. Helaas stonden wij, met D66, alleen op dit standpunt.