Door Leander Broere op 8 april 2016

Praat mee tijdens de Railrood over Syrië!

Locatie: Westermolen, Dalfsen

Datum: 19 april 2016, 20.00

De Partij van de Arbeid in Dalfsen heeft al enkele jaren de gewoonte om een avond te beleggen die gewijd is aan een bepaald onderwerp.

Op dinsdagavond 19 april zal in de Westermolen in Dalfsen  een avond plaats vinden die informatie geeft over de ingewikkelde religieuze en politieke situatie in Syrië. De standaarduitleg van het conflict is ongeveer als volgt: veertienhonderd jaar geleden ontstond er ruzie en  oorlog over de vraag  wie Mohamed zou opvolgen als leider van de moslims. De twee partijen zijn het in de loop van de tijd nooit met elkaar eens kunnen worden. Ze staan nu bekend als sjiieten en soennieten. De oorlog kan door de ontstane tegenstelling worden verklaard.

Sjiietische regeringen als Syrië en Irak staan tegenover soennitische rebellen. Uiteindelijk gaat het vaak over de invloed in het Midden-Oosten. In praktijk gaat dat meestal via het gebruik van de scheiding tussen sjiieten en soennieten. Aanvankelijk ging het in de Syrische burgeroorlog niet om religie maar om de opstand van burgers tegen hun wrede dictator. De inmenging van buitenaf  maakt het tot de geloofsoorlog van nu. De Westerse participatie is niet minder ingewikkeld. Er is sprake van een vredesoverleg dat moeizaam verloopt. Het staakt-het-vuren is een gedeeltelijk succes. Toch wordt er nog steeds gevochten. De rol van Rusland is raadselachtig, Poetin trekt zijn leger terug, zegt hij. De Russische vliegtuigen blijven.

Twee personen zullen hun licht laten schijnen over de situatie in Syrië. Sameer  Hannan zal vertellen wat hem overkomen is. Hij was apotheker in Aleppo en woont sinds december 2013 met zijn gezin in Zwolle. Hij wil weer graag werken als apotheker. Daarvoor moet hij een voor hem geweldig ingewikkelde procedure doorlopen om zijn diploma’s in Nederland erkend te krijgen. Tot het zover is, doet hij vrijwilligerswerk, treedt hij op als vertaler en vraagt hij overal waar dat kan, aandacht voor de Syrische zaak.

De andere informant van de avond is Joost Meijer, voormalig huisarts in Zwolle. Hij heeft gewerkt bij Artsen zonder Grenzen. Tegenwoordig houdt hij spreekuur voor vluchtelingen, ook in de Trefkoele in Dalfsen of voor mensen die niet verzekerd zijn. Meijer heeft daar Hannan ontmoet, die toen als vertaler optrad.

Beiden spreken vanuit hun eigen rijke ervaringswereld. Alleen dat al maakt een interessante avond mogelijk.

Belangstellenden zijn van harte welkom in de Westermolen op 19 april. Aanvang 20.00 uur.