1. Bestuur & financiën

De Partij van de Arbeid wil verantwoordelijkheid dragen voor een goed en integer bestuur in gemeenteraad en college van burgemeester en wethouders van Dalfsen. Dit doen wij door het invoeren van een vernieuwende bestuursstijl waarbij de lokale democratie wordt versterkt. Alle inwoners moeten daarbij de kans krijgen invloed te hebben op het politieke proces. Mensen die voor de PvdA zijn gekozen om bestuurlijke verantwoordelijkheid te dragen zullen gevraagd en ongevraagd met de inwoners van de gemeente communiceren. Bestuur en ambtelijke organisatie moeten voor alle inwoners transparant en toegankelijk zijn zonder het opwerpen van bureaucratische obstakels. Wij zien graag verdergaande vernieuwing om het contact tussen de Dalfser politiek en de Dalfsenaren te versterken. Het college gaat wat ons betreft vaker op bezoek in de dorpen en gaat structureel het gesprek aan met bewoners en verenigingen. Ook de raad wordt zichtbaarder in de dorpen. Naast de kinderburgemeester wordt onze gemeenteraad bijgestaan door een jongerenraad.

Sociale rechtvaardigheid is als vanouds één van de redenen van bestaan voor de Partij van de Arbeid. Dat betekent dat PvdA raads- en collegeleden zich ervoor inzetten dat gemeentelijke taken voor zorg, bijstand en welzijn optimaal en ruimhartig worden uitgevoerd. Wij willen bureaucratie en bevoogding in deze sector wegwerken zodat mensen die aanspraak maken op deze zorg zelfstandig keuzes kunnen maken in het belang van hun welzijn. Wij geloven niet in de louterende werking van de markt: De overheid zal te allen tijde gedegen toezicht moeten kunnen houden en corrigeren waar dat nodig is.

We willen voorkomen dat bewonersinitiatieven vastlopen binnen de ambtelijke structuur van diensten en afdelingen. We zorgen ervoor dat binnen de gemeentelijke organisatie wordt samengewerkt, zodat het voor bewoners eenvoudiger wordt om hun ideeën te realiseren. We staan in nauw contat met onze dorpen en we versterken de ambtelijke organisatie om onze ambities waar te kunnen maken.

De PvdA is voor het zelfstandig voortbestaan van de gemeente Dalfsen.

De PvdA vindt dat ook in Dalfsen de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Het opbouwen van financiële reserves, anders dan de gebruikelijke risicoreserve, is geen doel op zich. Dalfsen heeft een reputatie opgebouwd van te voorzichtig begroten met budgettaire armoede als gevolg. De PvdA pleit voor realistische begrotingen. Het verhogen van belastingen is pas aan de orde wanneer er meerjarig structurele tekorten zijn. Bestuurders van instellingen die door de gemeente worden gesubsidieerd mogen niet meer verdienen dan de burgemeester van Dalfsen. Ook worden instellingen waar (te) grote winsten worden gerealiseerd, uitgesloten van deelname.