Dank voor uw stem! En hoe nu verder….

Door Leander Broere op 4 april 2022

De PvdA in Dalfsen heeft gewonnen. Met bijna een hele procentpunt winst hebben wij onze restzetel omgezet in een volle tweede zetel. Wij willen al onze kiezers bedanken voor het wederom in ons gestelde vertrouwen. Wij gaan ons weer vier jaar inzetten voor groene en sociale politiek in Dalfsen.

Maar hoe gaan we in Dalfsen nu verder met deze verkiezingsuitslag? Onderstaand onze bijdrage tijdens het zogenaamde duidingsdebat waarin de verschillende partijen hun licht hebben laten schijnen over de komende raadsperiode en de coalitievorming.

Dank voorzitter,

De kiezer heeft gesproken. Graag wil ik beginnen met het feliciteren van een ieder in deze ovaal. In het bijzonder de winnaar van deze verkiezingen; het CDA. Met een knappe campagne en mooie lijst werd eerder verloren terrein goedgemaakt. Een felicitatie waard. Ook Gemeentebelangen wil ik feliciteren met de procentuele winst. Deze keer leverde dat echter geen twee restzetels op maar gewoon één waardoor Gemeentebelangen toch een zetel in moest leveren. Ook onze eigen partij won wederom. Deze keer een bijna volle procentpunt. Daarmee gingen wij van één + één restzetel naar twee volle zetels. Wij zien dat als een beloning voor jaren consequent en inhoudelijk raadswerk en een herkenbaar verhaal tijdens onze campagne. Wij willen dan ook nogmaals vanaf deze plek al onze kiezers hartelijk danken voor het in ons gestelde vertrouwen.

En nu. Hoe moeten we in Dalfsen verder? Als PvdA fractie vinden wij een aantal zaken belangrijk voor de komende jaren. In voor gemeenten financieel onzekere tijden moeten er grote opgaves opgepakt worden. We moeten allereerst zorgen voor meer betaalbare woningen. En er zijn grote infrastructurele vraagstukken op te lossen die vragen om visie en een integrale blik. De verduurzaming van onze energievoorziening zal een steeds grotere uitdaging blijken. En dat terwijl het inkomen voor veel mensen onder druk staat. Oplopende kosten en prijzen waarbij lonen en uitkeringen onvoldoende meestijgen. Armoedebeleid en arbeidsmarktbeleid zullen daarom de komende jaren veel aandacht vragen. Ook de ontwikkelingen op ons platteland rondom zaken als Stikstof willen wij niet over onze gemeente en onze inwoners heen laten komen. Graag gaan wij als gemeente proactief aan de slag om samen met onze inwoners te komen tot een mooie visie op ons platteland die leidt tot goede verdienmodellen voor onze agrariërs en een aantrekkelijk en biodivers landschap voor onze inwoners en bezoekers.

En dat samen met onze inwoners staat wat ons betreft de komende periode centraal. Wij zien graag een bestuur dat in nauw contact staat met de samenleving. Het ambtelijk apparaat, het college en de gemeenteraad. De adviezen vanuit ons bestuurlijke vernieuwingstraject “Goed Goan” willen wij dan ook de komende jaren serieus invulling geven. De agenda van onze inwoners moet de agenda van het gemeentehuis zijn. En daar horen ook andere vormen en instrumenten bij. Dit is dan ook voor ons de reden om deze informatieperiode niet voor het gezamenlijk opstellen van een raadsagenda te pleiten. Wij willen onze agenda waar dit kan flexibel houden waarmee we optimaal in kunnen spelen op datgene dat leeft in onze gemeenschap.

Wel zien wij graag een goed inhoudelijk coalitieakkoord dat aan de ene kant getuigd van visie op (onder andere) de eerder door ons genoemde thema’s maar dat tegelijkertijd ruimte laat voor inbreng vanuit de gemeenschap. Via burgerinitiatieven, participatietrajecten of initiatieven die ondernomen worden vanuit de gemeenteraad. De gehele gemeenteraad wel te verstaan.

Om dit alles de komende jaren goed vorm te kunnen geven pleiten wij voor een stabiel en integer dagelijks bestuur. Een bestuur dat kan leunen op een stabiele basis in de gemeenteraad maar dat nadrukkelijk de verbinding zoekt met de gehele gemeenteraad en de verdere samenleving. Een bestuur bovendien dat bestaat uit kundige mensen die die eigenschappen bezitten om hier mede vorm aan te kunnen geven.

Het zal u allen niet verbazen dat wij vinden dat er na twaalf jaar een combinatie tussen GB en CDA ruimte is voor een nieuwe coalitie. Een frisse start voor een nieuwe periode. En voor zo’n coalitie zijn wij , met onze mensen beschikbaar. Wij gaan dan ook met deze inzet de komende informatieperiode in en stemmen dan ook in met de hiervoor voorgestelde procedure en de hiervoor aangewezen informateur.

Dan als laatste nog iets over de afgelopen raadsperiode. Een periode die gedomineerd werd door Corona. Een periode waarin het raadswerk erg complex was. Het contact met de samenleving was noodgedwongen minimaal. Dit willen wij de komende jaren graag inhalen.

Wij hebben zin in de komende jaren en wensen alle partijen succes de komende periode. Dank u wel.

Fractie PvdA