Bijdrage perspectiefnota 2019

Door Leander Broere op 25 juni 2019

Vanavond heeft de gemeenteraad de eerste termijn van de perspectiefnota behandelt. De gemeentebegroting laat momenteel een flink tekort zien. Deze wordt grotendeels veroorzaakt door tekorten in de zorg, een nieuwe CAO voor het personeel en vooral door een Rijksoverheid die de gemeenten momenteel fors kort.

De PvdA vindt het belangrijk dat we de kwaliteit van zorg in onze gemeente handhaven, voorzieningen als bibliotheken en zwembaden behouden en toegankelijk houden en waar we kunnen bezuinigen dit met beleid doen. Ook moeten we kijken welk deel van onze projecten we via de provincie gefinancierd kunnen krijgen (bv centrumvisie Dalfsen) en moeten we sterk inzetten op een landelijke lobby voor extra middelen voor gemeenten. Wat ons betreft is het onbestaanbaar dat gemeenten structureel moeten snijden in voorzieningen terwijl het Rijk jaarlijks meer dan tien miljard euro overhoudt.

De volledige bijdrage van onze fractie vindt u hier; https://dalfsen.pvda.nl/wp-content/uploads/sites/53/2019/06/PvdA-perspectiefnota-2019.pdf