Bezuiniging kinderen in armoede van tafel

Door Leander Broere op 5 november 2021

Tijdens de besluitvorming rondom het vaststellen van de begroting 2022-2025 is het ons gelukt om een vorig jaar voorgenomen bezuiniging op de zogenaamde Kindregeling alsnog terug te draaien. Na aanvankelijk alleen steun van D66 en VVD ging na onder andere steun vanuit het college en een goed debat de voltallige raad akkoord met het voorstel. Daarmee kunnen ouders van kinderen van 0-12 jaar aanspraak maken op € 350 per jaar en ouders van kinderen van 12 jaar en ouder op € 450. Een mooi resultaat!

Ook het door de CDA fractie geïnitieerde amendement om minima die deze winter te maken dreigen te krijgen met energiearmoede financieel bij te staan konden wij van harte steunen en deze kon uiteindelijk op steun rekenen van de voltallige gemeenteraad.

Ronduit teleurstellend vinden wij de uitkomst van het debat rond de bezuiniging op bibliotheek en welzijnswerk. Samen met het CDA, D66 en de VVD hebben wij voorgesteld de voorgenomen bezuiniging van 5% op de betrokken organisaties niet door te voeren. Helaas stemden ChristenUnie en Gemeentebelangen hier tegen. Dit terwijl bijvoorbeeld de bibliotheek echt aangeeft dat het knelt en het sluiten van locaties niet ondenkbaar is. Een onbestaanbaar vooruitzicht wat ons betreft.

Blij zijn wij met de steun van het voorstel dat we met VVD en ChristenUnie initieerden om versnelling aan te brengen bij het realiseren van betaalbare woningen en extra inzet te plegen op de diverse woningbouwlocaties in onze gemeente. Na een kort debat ging de hele gemeenteraad mee met een motie van deze strekking.

Onze volledige bijdrage in tweede termijn is hier te lezen.
Het volledige debat is hier terug te kijken.