9. Werk & inkomen

Ons motto: ‘Iedereen doet mee’. Niet iedereen profiteert op dezelfde manier van de vooruitgang. De toenemende complexiteit van de samenleving en de voortschrijdende globalisering maakt dat een groter wordend aantal mensen vastloopt in hun ontwikkeling of niet meer kan participeren in het arbeidsproces.

Het streven is om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zoveel als mogelijk te laten deelnemen aan het reguliere arbeidsproces. De gemeente faciliteert dit door verschillende aan de gemeente verbonden stichtingen te ondersteunen. Daar staat tegenover dat er toch ook soms sprake is van wachtlijsten bij die stichtingen. Dat moet opgelost worden. Van mensen die op een uitkering zijn aangewezen verwacht de partij dat zij meewerken aan activeringsprogramma’s onder verwijzing naar ieders eigen verantwoordelijkheid.

Bij alle aanbestedingen die de gemeente doet wordt 5% van de aanneemsom gereserveerd voor inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (Social Return On Investment).

De PvdA heeft de ambitie om Dalfsen in Overijssel koploper te maken op sociaal gebied waardoor de gemeente zich positief onderscheidt. De gemeente moet creatief en actief zijn om mensen met een beperking zelfstandig te laten meedoen aan het maatschappelijk leven. Buurtbussen, klussendiensten, stageplaatsen en leerwerkplekken zijn bij uitstek geschikt om mensen weer aan werkervaring te helpen via zogenaamde basisbanen. De gemeente als grootste werkgever binnen haar eigen gemeentegrenzen dient daarin voorop te lopen. Bij het verstrekken van uitkeringen wordt gezocht naar oplossingen waarbij met zo min mogelijk bureaucratie en vanuit een positieve grondhouding kan worden gewerkt. De PvdA wil dat mensen die afhankelijk zijn van deze voorzieningen ook echt bijgestaan worden en niet rond hoeven te dwalen in de organisatie van de gemeente.

In ons armoedebeleid geven wij extra aandacht aan mensen die financieel kwetsbaar zijn en op of onder de armoedegrens moeten leven. Daarbij maakt het niet uit of het werkenden, stapelaars van inkomens, ouderen, jongeren of alleenstaanden zijn. Er worden speciale schuldhulpverleningsprogramma’s ontwikkeld gericht op de ondersteuning van ZZP’ers, die sterk wisselende inkomsten hebben en voor werkenden met een kleine portemonnee, die banen moeten stapelen om aan het minimum te kunnen komen. Hierbij proberen we zoveel als mogelijk schulden te voorkomen.

Wij staan voor een ruimhartig minimabeleid, met een inkomensgrens van 130% van het bijstandsminimum. Wij kijken daarbij altijd naar het besteedbaar inkomen. We compenseren echt uitgegeven eigen zorgrisico (nu 385 euro per jaar) voor inwoners met een inkomen tot net boven de bijstandsnorm. We kijken hierbij niet naar het eigen financiële vermogen.

Armoede onder kinderen blijft een probleem in Dalfsen. Kinderen die langere tijd in armoede leven hebben een grotere kans om later ook onder de armoedegrens terecht te komen. En hún kinderen ook weer. Deze vicieuze cirkel van armoede moet doorbroken worden.