Somber meerjarenperspectief Dalfsen mag niet leiden tot verschraling voorzieningen!

Door Leander Broere op 25 juni 2020

Deze week spreken we in de gemeenteraad van Dalfsen over de gemeentefinancien voor de komende jaren. Het meerjarenperspectief van Dalfsen vertoont, net als bij veel gemeenten, grote tekorten. Deze worden overwegend veroorzaakt door steeds meer taken die ons opgelegd worden door het Rijk terwijl gemeenten als Dalfsen in verhouding steeds minder middelen ontvangen.

Wij roepen daarom de Tweede Kamer op om nu in actie te komen. Deze tekorten bij gemeenten gaan ten koste van voorzieningen. Dit is voor ons onbespreekbaar. Daarom heeft op ons initiatief de gemeenteraad van Dalfsen unaniem een motie aangenomen om ons te voegen bij de lange rij aan gemeenten die actie gaan voeren tegen het Rijksbeleid ten opzichte van gemeenten. Daarnaast staat voor ons voorop dat we in deze onzekere periode niet moeten gaan bezuinigen op voorzieningen voor onze inwoners. Dus geen bezuinigingen op bibliotheken, kulturhusen, zwembaden en consultatiebureaus. Ook een verlaging van het niveau van zorg en de ondersteuning van mensen met een kleine portemonnee moeten wat ons betreft buiten beschouwing gelaten worden bij eventuele bezuinigingen in het najaar. Wel moeten we als gemeente beter grip gaan krijgen op de uitgaven in het sociaal domein. Wat loopt daar fout? Leggen wij de rekening wel op de juiste plek?

Voor ons staat daarnaast voorop dat we de inkomsten moeten zien te verhogen, bijvoorbeeld door het verwerven van provinciale en Europese subsidies en het verhogen van de kostendekkendheid van onze dienstverlening. Verhogen van belastingen zoals de OZB zijn voor nu niet aan de orde. Daarnaast moeten we blijven investeren waar dat kan; het duurzaamheidsbeleid dat de laatste tijd tot veel onrust leidt moet worden aangepast zodat we samen met onze inwoners vaart kunnen maken, er moet een integrale visie op het verkeer rondom Dalfsen komen (brug, rondweg, etc) en het centrumplan Dalfsen moet gewoon doorgang vinden. Deze investeringen kunnen onze inwoners en ondernemers helpen om de komende periode ook economisch goed door te komen.

Hierbij onze inbreng in tweede termijn en de door onze ingediende motie #Stoplokalebezuinigingen.