Gemeente Dalfsen moet nu écht van zich laten horen!

Door Leander Broere op 22 juni 2020

Deze week spreken we in de gemeenteraad van Dalfsen over de perspectiefnota. In deze perspectiefnota presenteert het college meerjarige voorstellen en geeft inzicht in de meerjarenbegroting dat daar bij hoort. Het beeld dat geschetst wordt is ronduit negatief. De gemeente Dalfsen komt zwaar geld tekort om haar taken uit te voeren. Hier spelen een aantal zaken een rol; de oplopende tekorten in de (jeugd)zorg, de Corona crisis en een mogelijke herverdeling van Rijksmiddelen voor gemeenten die desastreus uitpakt voor gemeenten zoals Dalfsen.

Het antwoord van het college is; bezuinigen. Dat is wat ons betreft niet het goede antwoord. Natuurlijk moet je bezuinigen waar dit kan, maar na jaren van de broekriem aantrekken wordt die ruimte steeds kleiner. Bezuinigen houdt vanaf nu in het schrappen van voorzieningen. Zo wordt voorzichtig geopperd om zwembaden af te gaan stoten. Daar passen wij als PvdA fractie voor. Wij gaan niet extra bezuinigen. Wij gaan niet wéér aan die ene belastingknop (OZB) draaien die we hebben. Tenminste, niet zolang er geen perspectief komt vanuit het Rijk waarmee we samen deze problemen op gaan lossen. Bezuinigingen in tijden van naderende recessie. Volgens ons heeft de vorige crisis ons geleerd dat dat niet de goede weg is. Voor ons staat voorop dat we juist nu de meest kwetsbaren zullen moeten beschermen.

Wij verwachten dat het Rijk gemeenten fatsoenlijk gaat compenseren voor de opdracht die zij ons geeft. Daar moet het college zich, samen met andere gemeenten, hard voor maken in Den Haag. Daarnaast moet Dalfsen beter worden in het verwerven van subsidies en werken aan de kostendekkendheid van haar dienstverlening. Dit alles om meer inkomsten te genereren. Ook beschikken we over een algemene reserve die juist in deze tijd ingezet moet worden om investeringen mogelijk te maken en de economie aan te jagen.

Wat ons betreft moeten we nu juist verantwoord investeren in plaats van overmatig bezuinigen en moet er juist nu extra aandacht zijn voor mensen die buiten de boot dreigen te vallen. Daar zullen wij ons ook deze week weer voor inzetten.

Lees hier onze volledige bijdrage in eerste termijn.