10. Zorg & welzijn

Als het om ondersteuning, zorg en welzijn van mensen gaat, zijn een aantal waarden voor de PvdA van groot belang. In de zorg is het uitgangspunt dat deze dichtbij, toegankelijk, beschikbaar, betaalbaar en aanwezig moet zijn. Mensen moeten vanuit vertrouwen een beroep kunnen doen op de zorg.

Bij welzijn willen we bescherming, zelfredzaamheid, participatie, zorg voor elkaar en sociale samenhang realiseren. Dat doen we door vroegtijdig problemen van inwoners en samenleving te signaleren, te benoemen en op te lossen. Dit is in belangrijke mate preventief. Met maatregelen als de bestrijding van eenzaamheid, het tegengaan van schooluitval, het beperken van overlast door hangjongeren en het leefbaar houden van buurten/wijken voorkomen we dat problemen verergeren en er later zwaardere hulp of zorg moet worden ingezet.

We zetten daarom in op minimaal één opbouwwerker per kern. Opbouwwerkers ondersteunen bewoners in wijken en buurten individueel of in groepsverband op de volgende gebieden: wonen en leefomgeving, sociale (on)veiligheid, buurtgezondheidszorg, milieu en duurzaamheid tot onderwijsstimulering. Daarnaast hebben zij een sterk signalerende rol richting sociale kernteams en het welzijnswerk. Ook hebben ze korte lijntjes met onze wijkagenten. De zeggenschap van cliënten en medewerkers vergroten we, zodat die ook echt kunnen meepraten en besluiten over de kwaliteit van zorg en welzijn, het borgen van werknemers- en cliëntenbelangen en de toekomst van zorg en welzijn in de eigen gemeente.

De open-einde regelingen in de Wmo en jeugdzorg staan voor ons niet ter discussie en zien wij de herinvoering van een inkomensafhankelijke bijdrage in de Wmo als beter alternatief voor het huidige abonnementstarief. Vroeg signalering van schulden zal noodzakelijk zijn om mensen perspectief te kunnen bieden, net als schuldhulpverlening die uitgaat van het oplossen van de problemen met een schulden-pauze als dat nodig is en met als vertrekpunt het besteedbaar inkomen.

Eén op de zes inwoners levert een bijdrage aan mantelzorg. Bij het verder ontwikkelen van de WMO en dreigende verschraling binnen de AWBZ worden mantelzorgers steeds zwaarder belast. Mantelzorgers mogen nooit gebruikt worden om noodzakelijke professionele zorg te vervangen. Mantelzorgers zijn van onschatbare waarde. Zij verdienen onze steun en waardering. Wij willen hun positie versterken door hen bij te staan. We zorgen dat er goede ondersteuning is voor mantelzorgers: dagopvang en respijtzorg om de zorg te ontlasten; praktische emotionele hulp, zoals bijvoorbeeld training over de omgang met dementie of het in contact met lotgenoten.

Elke kern een eigen Kulturhus. Dat was onze wens een aantal jaren geleden. En die wens is gerealiseerd. Dat neemt niet weg dat de komende tijd veel aandacht zal moeten uit gaan naar de Kulturhusen in onze kernen. Het ervoor zorgen dat die Kulturhusen goed kunnen blijven functioneren, voldoende deelnemers hebben en voldoende aanloop krijgen, is een voortdurend punt van aandacht voor de gemeente in samenwerking met de respectievelijke besturen. De PvdA wil daarmee bijdragen aan dat collectieve doel: het vergroten van het welzijn van onze inwoners in de eigen woonomgeving.

In de visie van de PvdA telt iedereen mee! We maken graag zichtbaar dat we lesbiennes, homo’s, biseksuelen of transgenders ondersteunen in hun acceptatie in de samenleving. Daarom hijsen we op relevante momenten de regenboogvlag. Op gemeentelijke gebouwen, maar ook bij (sport)verenigingen en op andere locaties. Een mooi succes van onze fractie in de vorige raadsperiode. Maar we zijn er hiermee natuurlijk niet. Daarom vinden we het belangrijk dat de gemeente samen met welzijnswerk, COC Zwolle en het onderwijs activiteiten blijft ondernemen die de acceptatie van LHBTI’ers verder bevordert.

Om de integratie van nieuwkomers te bevorderen moet de gemeente meer dan nu regievoerder zijn. De nieuwe inburgeringswet, waardoor onze gemeente verantwoordelijk wordt voor de inburgering, biedt kansen. Hiermee stimuleren we dat nieuwe inwoners mee kunnen doen. Het zo snel mogelijk aan het werk gaan van statushouders maken we tot een belangrijk onderdeel van het opvangbeleid. Hiervoor moet de gemeente een plan van aanpak opstellen. De gemeente zal bij het contracteren van hulpverleners (meer) rekening houden met de wenselijkheid van een cultureel sensitieve aanpak bij statushouders en andere migranten. Het heeft meerwaarde als er partijen gecontracteerd worden die dat kunnen bieden.