Column Leander Broere: Brief van een ernstig bezorgde burger

Door Leander Broere op 24 augustus 2022

Als we alles wat we de afgelopen weken in de media mogen lezen geloven zijn vluchtelingen en/of statushouders vooral iets waar je heel bang voor moet zijn en iets dat je absoluut niet in je buurt wilt krijgen. Albergen staat op zijn op kop vanwege het vestigen van een AZC door het COA. Eerder was alleen al een onderzoek naar een opvang reden voor veel Lemelervelders om hun ongenoegen op allerlei manieren te laten horen. Daarbij worden uitlatingen die voor mij over het randje gaan helaas vaak niet geschuwd. Want natuurlijk is niemand tegen vreemdelingen, alleen niet in de eigen achtertuin.

Woningcrisis
De afgelopen 10-20 jaar is er in Nederland vakkundig gewerkt aan het creëren van een groot probleem rondom huisvesting. En dat gaat om de huisvesting van allerlei groepen. Ook onze eigen inwoners lopen hier regelmatig tegenaan. Woningen zijn duur en wachtlijsten zijn lang. Een keuze dat we als land gemaakt hebben toen we de sociale woningbouw iets voor mensen met een kleine portemonnee maakten en de rest aan de markt over hebben gelaten. Rechts beleid dat werkt voor beleggers en huisjesmelkers. Maar niet voor de gewone man.

Gecreëerde vluchtelingencrisis
Daarnaast durft sinds 2001 bijna geen politicus in Nederland het meer op te nemen voor vluchtelingen die van huis en haard verdreven zijn. Politici willen vooral scoren door streng over te komen. Bezuinigen op de infrastructuur van AZC’s was één van de ingrediënten de afgelopen jaren. Locaties met draagvlak die toch dicht moesten omdat er misschien op dat moment net even wat minder vluchtelingen dit land binnen kwamen. En nu zitten we met de gebakken peren. Ter Apel stroomt over doordat statushouders geen woning kunnen krijgen en er te weinig ruimte is in AZC’s om vluchtelingen fatsoenlijk te huisvesten. Schrijnende beelden die niet passen bij een land als Nederland.

het COA is al maanden in gesprek met alle gemeentes in Nederland. Zorg voor meer doorstroming door goedkope huizen te bouwen en biedt ons tijdelijke locaties voor vluchtelingen tot die tijd. Het eerste is iets dat gemeenten niet zomaar kunnen regelen. Er wordt meer gebouwd maar de switch naar meer betaalbaar is in veel gemeenten pas recent gemaakt. Daarvoor waren de inkomsten voor het grondbedrijf vaak leidend. En die tijdelijke locaties, daarvoor staat geen gemeente te springen.

Wat nu?
Hoe nijpend de situatie is werd duidelijk toen bleek dat we in de gemeente Dalfsen weer vluchtelingen moesten gaan opvangen in een sporthal. Dit keer De Spil in Nieuwleusen. Fijn dat dit voor even kan maar het is niet iets dat je mensen een langere tijd aan wilt doen. Dit beseffen zich ook de vele vrijwilligers die hier dagelijks uitstekend werk verzetten. Uit deze hoek ontvingen wij dan ook de noodkreet om na te denken over vervolgopvang van deze groep in onze gemeente. Wij willen hier als fractie graag mee aan de slag. Want voor ons staat buiten kijf dat ook Dalfsen haar steentje bij zal moeten dragen bij het opvangen van mensen die vluchten voor oorlog, honger en vervolging.

Heb je ideeën, benader ons dan!

Fractievoorzitter PvdA Dalfsen

Deze column verscheen eerder in de “Oprechte Dalfser Courant”