Column Leander Broere: Groene kansen voor onze gemeente!

Door Leander Broere op 4 februari 2022

Een nieuw kabinet met nieuwe plannen. Los van wat u en ik van dit kabinet vinden; ze gaan de komende jaren aan de slag om te werken aan de problemen van deze tijd. En ik wil er een aantal noemen die in ons gebied spelen.

Achteruitgang natuur & milieu
Zo gaat het niet goed met de natuur in ons mooie Vechtdal. De voornaamste oorzaak is verzuring van de bodem, door tientallen jaren stikstofvervuiling. Voedingsstoffen als calcium, magnesium en kalium zijn hierdoor weggespoeld, waardoor veel planten en dieren sterk achteruitgaan. Waar vroeger de Vechtanjer overal in het Vechtdal te vinden was komt deze nu nog op zeer spaarzame plekjes langs de Vecht voor. Een direct resultaat van te weinig kalk en te zure gronden.

Ook de kwaliteit van het grondwater gaat hard achteruit. Het wordt steeds ingewikkelder schoon drinkwater te winnen. Er is in Overijssel geen drinkwaterbron meer te vinden waarin zich geen probleemstoffen bevinden. In Salland zitten onder meer pesticiden, oplosmiddelen en meststoffen in het water. Gedeputeerde Staten maken zich zorgen, waterbedrijf Vitens noemt het ‘zorgwekkend’.

Ook het landschap zelf gaat al vele jaren langzaamaan achteruit. Houtwallen, singels en bomenlanen verdwijnen omdat een kleinschalig landschap niet goed meer past bij grondgebruik dat er op is gericht om maximale productie te bereiken. Machines worden groter en percelen moeten daarom ook groter.

En als laatste voorbeeld de achteruitgang van soorten zoals onze weidevogels. Het grootste probleem voor de weidevogels is het verdwijnen van geschikt leefgebied door het steeds intensievere gebruik van het boerenland. De grootschalige weidelandschappen met een te lage grondwaterstand en eentonig raaigras dat vaak en vroeg in het jaar gemaaid wordt, bieden weidevogels te weinig voortplantingskansen.

Nou loopt de manier waarop we landbouw bedrijven in onze regio als een rode draad door bovenstaande onderwerpen heen. Maar daar is ook iets bijzonders aan de hand. Vaak wordt namelijk de onjuiste verbinding gemaakt tussen het aanpakken van problemen en verminderen van het aantal boeren. Maar het bijzondere is nou juist dat die daling in het aantal boeren al decennia aan de gang is. In heel Dalfsen zijn nog “maar” 380 agrarische bedrijven. Waar dit er 50 jaar geleden nog meer dan 1000 waren. Minder bedrijven met meer grond. En dus ook met minder boeren.

Kansen voor een andere koers!
Wat als we deze trends nou eens allemaal zouden kunnen keren? Samen, als Dalfsenaren. Met een gezonde natuur, een mooi landschap en veel agrarische bedrijvigheid tot gevolg? Ik zie kansen. Want het kabinet steekt namelijk  een duizelingwekkende 25 MILJARD euro in de aanpak van deze problematiek. Er is alleen één probleem. Men heeft nog geen idee hoe. En men heeft geen plan. Laten wij deze handschoen samen oppakken. Wat mij betreft gaat de gemeente Dalfsen dit niet over haar heen laten komen maar pakken we de regie. Samen. Boeren en burgers. Het barst van de goede ideeën. Laten we die omzetten in daden. Voor een Dalfsen met perspectief voor mens, plant en dier. Voor nu en in de verre toekomst.

Fractievoorzitter PvdA Dalfsen

Deze column verscheen eerder in de “Oprechte Dalfser Courant”