Door Leander Broere op 28 mei 2017

“College van B&W Dalfsen lijkt de weg kwijt.”

Verkeer en vervoer zijn een belangrijk onderwerp in de gemeente Dalfsen. De gemeente wordt doorkruist door provinciale wegen en beschikt over een (nu nog) redelijk openbaar vervoersnet. Vooral de treinverbinding met Zwolle is uitstekend te noemen. Echter, de situatie in Lemelerveld is op dit vlak ronduit zorgwekkend. De laatste jaren spelen er in de gemeente Dalfsen regelmatig discussies over het opwaarderen van het onderliggende  gemeentelijk wegennet. Soms is daarvoor de veiligheid een aanleiding (Rechterensedijk) maar steeds vaker is de aanleiding onduidelijk.  Zo speelt nu in Nieuwleusen de discussie rond de opwaardering van de Jagtlusterallee.

Ondanks dat er geen enkel probleem met de veiligheid is op deze weg wil het college deze weg opwaarderen waarvoor zo’n 600 bomen moeten wijken. De adviezen van zowel Politie, Veilig Verkeer Nederland als Landschap Overijssel zijn duidelijk. Dit moet je niet willen, je verpest het landschap en maakt de situatie onveiliger!! Dit komt omdat je 80 kilometer gaat faciliteren op een weg met veel op en af ritten en een menging krijgt tussen traag landbouwverkeer en snel autoverkeer. Het (door ons gesteunde) alternatief is het omvormen van de weg naar een 60 km erftoegangsweg met vrij liggend fietspad. Deze variant spaart het landschap en is veiliger. Ook is deze variant zo’n 1,5 miljoen (!) goedkoper. Het is ons totaal onduidelijk waarom het college zich zo vastbijt in een onveilige 80 kilometer variant die onze gemeenschap ook nog eens 2,5 miljoen euro (totale investering) moet kosten.

Wat wij vooral zorgwekkend vinden is dat het ons college lijkt te ontbreken aan een visie op verkeer en vervoer in de gemeente Dalfsen. De effecten van de opwaardering van de provinciale wegen, de gemeentelijke ingrepen op het onderliggend wegennet en de steeds drukkere “rondweg” van Dalfsen. Het heeft allemaal invloed op elkaar. Volgens ons is het noodzakelijk om een visie te ontwikkelen waarbij we veiligheid en leefbaarheid voorop stellen. We moeten voorkomen dat we door gemeentelijke ingrepen verkeer door onze dorpen leiden dat op provinciale wegen hoort.

Visie is nodig nu rijk en provincie investeren in opwaarderen van hun infra. Door het opwaarderen van deze wegen ontstaat een nog betere ontsluiting van onze kernen en is er in de toekomst nog minder reden om wegen als Dalmsholterweg, Rechterensedijk en Jagtlusterallee niet af te waarderen naar erftoegangswegen waar 60 km per uur geldt als maximum snelheid.

Daarnaast zien wij graag snel acties om het openbaar vervoer en de fietsinfrastructuur  in onze gemeente te versterken. Samen met andere fracties uit het Vechtdal  en de provincie Overijssel werken wij bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van fietssnelwegen in onze gemeente. Ook dit moet wat ons betreft onderdeel uitmaken van een visie op verkeer en vervoer.