12. Sport

Sport bevordert de gezondheid en versterkt de sociale cohesie. De gemeente heeft een nadrukkelijke opdracht ter bevordering van een breed scala van sportactiviteiten. Zoveel als mogelijk ondersteunt zij amateursportverenigingen. Iedereen moet toegang hebben tot sportvoorzieningen. Deze voorzieningen moeten van goed niveau zijn en goed onderhouden worden. De gemeente voorkomt dat jongeren worden uitgesloten van deelname aan sportverenigingen omdat er te weinig inkomen is. Dalfsen kent een (zeer) goede participatiegraad in de sport in de jongste leeftijdscategorieën, maar wij constateren een sterke afname in de leeftijd 35+. De gemeente moet een meer faciliterende rol spelen in het mogelijk maken van sportbeoefening van deze groep. De reeds aanwezige sport- en kantinefaciliteiten moeten daarom ruimer kunnen worden aangewend, zodat ook sporten in lossere dan verenigingsverbanden gebruik van deze ruimten mogelijk maakt. Zowel de actieve sportbeoefening als het vrijwilligerswerk om de sport heen leent zich erg goed voor de integratie van onze nieuwe medelanders. Wij willen dit actief stimuleren.

Wij zijn een voorstander van goed bewegingsonderwijs op de basisscholen. Wanneer meerdere scholen binnen een dorp samenwerken, dan is een goede gymles onder een echte vakdocent te realiseren. Dit kan gecombineerd worden met een afname van de werkdruk van de reguliere docent.

Naast de georganiseerde sport, bewegen ook veel inwoners op eigen gelegenheid. Wij vinden het belangrijk dat de openbare ruimte uitnodigt tot sporten en bewegen. Dat betekent dat er voldoende sportveldjes moeten zijn voor kinderen. Ook moeten de wegen zo ingericht zijn dat bewoners ’s avonds veilig een wandeling kunnen maken of een rondje kunnen hardlopen.

De zwembaden in de gemeente kunnen beter benut worden. De baden moeten ook open blijven tijdens wat rustigere uren. Daarnaast zijn wij er een voorstander van om mensen met een lager inkomen tegen een sterk gereduceerd tarief een abonnement aan te bieden. Dit geldt ook, en met name, voor de kinderen uit deze gezinnen. De bestaande regelingen zoals het jeugdsportfonds spelen hier een belangrijke rol bij.