Tegen slechte plannen van zonneparken door ontwikkelaars

Door Leander Broere op 15 juni 2020

Vanavond hebben wij als fractie tegen de plannen voor zonneparken in de Marshoek en aan de Hoevenweg in  Dalfsen gestemd. Deze plannen voldeden volgens ons niet aan de kaders voor duurzame projecten zoals wij die als gemeenteraad vastgesteld hebben. Voor de PvdA was er bij beide plannen onvoldoende vertrouwen in een goede verdeling van lusten en lasten en zaten er teveel haken en ogen aan de ruimtelijke inpassing. Daarbij zijn beide plannen niet in samenspraak met de buurt tot stand gekomen maar als ontwikkeling vanuit een ontwikkelaar in het plangebied geprojecteerd waarna men in meer of mindere mate gesprekken heeft gevoerd in de omgeving. Dat is niet hoe wij participatie door bewoners bij duurzame projecten voor ons zien. Ons idee is dat inwoners vanaf het begin van een initiatief meepraten waarbij ook gekeken wordt wat de mogelijkheden zijn om lokaal eigendom te organiseren waardoor een maximaal deel van de opbrengsten van een project lokaal neerslaan.

Hoe dan wel?
Wij willen tempo maken. Maar wel tempo samen met onze inwoners. Via gedragen beleid en gedragen projecten. Wij willen zon op dak waar het technisch kan. Is het niet voor eigen gebruik, dan koppelen we daken en hangen ze in een coöperatie. Eigenaren van daken die dit willen maar er om wat voor reden niet uitkomen worden actief ondersteund. Daarnaast willen we kleine molens toestaan bij boerenerven waar de opbrengst vanuit de zon niet afdoende is om te voorzien in de eigen energievraag. Maar wel in die volgorde.

Om ook het grootste deel van de energievraag in Dalfsen te verduurzamen willen wij op korte termijn één of twee grote clusters met windmolens realiseren. Een aantal grote molens levert namelijk een veelvoud aan energie. Ter illustratie; je hebt zo’n 400 “kleine” windmolens nodig om hetzelfde rendement te behalen als één grote windturbine. Deze grote molens dienen wat ons betreft coöperatief door onze inwoners ontwikkeld te worden (zie Nieuwleusen Synergie) zodat de opbrengsten direct terugvloeien in onze gemeenschap. Dit mogelijk aangevuld/gecombineerd met enkele zonneparken.

Dat is de energiemix die wij voorstaan voor onze gemeente. Dat is zorgvuldig omgaan met ruimte. Wij blijven ons inzetten voor een snelle én zorgvuldige energietransitie met aandacht voor ons mooie buitengebied.