Gemeenteraad Dalfsen wil Ter Apel te hulp schieten

Door Leander Broere op 18 december 2023

Als PvdA fractie vinden wij het belangrijk dat we politiek bedrijven die oplossingen biedt voor mensen. Niet het afschuiven van verantwoordelijkheden naar anderen hopende dat problemen daarmee zomaar verdwijnen. Nee, wij willen verantwoordelijkheid nemen.

In Ter Apel loopt het alweer enorm uit de hand. Het aanmeldcentrum zit overvol met vluchtelingen omdat er geen doorstroom plaats kan vinden van asielzoekers naar AZC’s in Nederland. Het is zo erg dat er momenteel weer bussen met mensen rondrijden om maar te zorgen dat mensen niet in het gras slapen. Vandaag in Eenvandaag konden we horen dat het onvermijdelijk lijkt dat er deze Kerst weer mensen buiten slapen. Voor onze fractie is dit onverteerbaar. Als Dalfsen nemen wij onze verantwoordelijkheid door vluchtelingen op te vangen. Dalfsen werkt aan uitbreiding van deze permanente opvang. Hierover heeft deze raad het afgelopen jaar een motie aangenomen. En dit proces loopt.

Maar de nood is nu. Er moet nu gehandeld worden. Wij roepen daarom met een aantal partijen in deze gemeenteraad middels een motie het college op om alles wat in onze mogelijkheden ligt aan te wenden om Ter Apel te ontlasten. Zoek locaties waar wij noodopvang kunnen huisvesten. Zodat niemand buiten hoeft te slapen. En zodat Ter Apel er deze Kerst niet langer alleen voor staat.

De motie is (warm gesteund door het college) aangenomen. Ingediend door PvdA, D66, CU, CDA en VVD.

Lees hier de volledige motie.