Gemeenteraad Dalfsen dwingt hoger aandeel betaalbare woningen af

Door Leander Broere op 27 november 2023

De komende jaren worden in het nieuwbouwgebied Oosterdalfsen-Noord bij Dalfsen ongeveer 350 woningen gebouwd. In de plannen die in de gemeenteraad voorlagen stelde het college voor om 50% vrije sector te ontwikkelen, 20% sociale koop en 30% sociale huur. Daarbij geldt een woning als sociale koop tot 405.000 euro. Overigens nog steeds een (te) hoog bedrag wat onze fractie betreft!

In de raadsvergadering van 27 november heeft de gemeenteraad deze “woonmix” via een raadsbreed amendement aangepast zodat er nu 40% vrije sector, 30% sociale koop en 30% sociale huur gerealiseerd gaan worden. Dit heeft wel als consequentie dat er mogelijk een (extra) verlies van maximaal 1 miljoen euro op het individuele plan behaald gaat worden.

Als PvdA fractie hebben we ons de afgelopen jaren stelselmatig ingezet om bij al onze kernen in te zetten op meer betaalbare woningen. Daarbij hebben wij altijd gesteld dat het voor ons als gemeente topprioriteit moet zijn betaalbare woningen te realiseren en niet om geld te verdienen met woningbouwlocaties. Wij zijn tevreden dat voor dit plan de hele raad tot de conclusie is gekomen dat het doel; betaalbare woningen bij de kern Dalfsen hier boven het middel; “de grondexploitatie” staat. Als gemeente kunnen we dit soort investeringen namelijk prima doen. We staan er immers financieel erg goed voor! Daarnaast zijn er ook woningbouwprojecten waar wel geld op verdiend wordt. Het is de kunst om deze in goede balans met elkaar te ontwikkelen.

Als PvdA fractie blijven we ons inzetten voor goede en betaalbare woningen bij alle kernen in onze gemeente!